MANIFEST


Wg badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej…

62% osób w Polsce nie przeczytało w 2017 roku żadnej książki i tylko 9% osób przeczytało ich 7 lub więcej. A jednak można odnieść wrażenie, że głównie do tych intensywnie czytających kierowane są wszelkie akcje promujące czytelnictwo. Nawet w programach telewizyjnych mówi się przede wszystkim o nowościach, nieznanych (dla zdecydowanej większości społeczeństwa) autorach, literackich debiutach…

Biblioteka Narodowa w raporcie ze swoich badań podkreśla, że czyta ten, kto ma w rodzinie lub wśród przyjaciół osoby czytające. Być może czytające środowisko jest źródłem trafionych rekomendacji, tych od serca, pełnych pasji i autentycznego zachwytu nad książkami. Osoba, która nie czyta lub czyta niewiele (chodzi aż o 80% społeczeństwa) prawdopodobnie nie ma dostępu do tego rodzaju informacji, a gdy trafi na rekomendacje książkowe są to najczęściej nowości wydawnicze, które… mogą nie przypaść do gustu nawet najbardziej zagorzałym czytelnikom.

bestREAD powstało, by rozwiązać ten problem!

Naszą misją jest promowanie ulubionych książek Polek i Polaków (i nie tylko), książek, o których łatwo mówić z pasją, bo po prostu zachwycają, książek, które są dla nas ważne, które mogą stać się opoką a może nawet w jakimś stopniu przyjacielem.

Będziemy również gorąco namawiać wszystkich do mówienia i pisania o ulubionych książkach, bo tylko w taki sposób możemy coś zmienić. Obawiamy się, że jeśli nic nie zrobimy, czeka nas życie w społeczeństwie, które ociera się wtórny analfabetyzm, w którym populiści, oraz różne (nie tylko śmieszne, ale również niebezpieczne) teorie spiskowe będą zyskiwać coraz większy poklask.

Książki: narzędzia XXI wieku

Ważną częścią naszej misji jest pokazanie, że książki to narzędzia XXI wieku. Dzięki nim można nie tylko się odprężyć, zapomnieć na chwilę o dużych i małych problemach. Książki mogą również pomóc te problemy rozwiązywać! Są narzędziami, które kształtują nas samych, nasz sposób myślenia, sposób postrzegania rzeczywistości i tego jak na tę rzeczywistość reagujemy. Będziemy więc starali się przedstawiać książki z perspektywy różnych osób, przedstawicieli różnych zawodów. Chcielibyśmy promować ideę, że czytanie książek jest po prostu praktyczne.